Nå blir det bedre å gå på Orkanger

Publisert 01.09.2024

VEKK MED KANTENE: Høye barrierer forsvinner ved Amore/Aks. Kryssinga ved ST-bygget står for tur.


Etter mange års kamp løsner det på Orkanger: 1) I år forsvinner fortauskanter og andre barrierer som ødelegger for folk med rullator og rullestol og andre som er dårlige til beins. 2) Miljøpakken har sagt ja til å finansiere de etterlengtede fortauene i Tverradkomsten og ved Bårdshaug Herregård.

Eldreby
Orkanger har blitt en eldreby samtidig som biltrafikken øker. En av tre i sentrumskjernen er over 70 år. Høye fortauskanter i sentrum gjør livet vanskelig for alle som ikke er spreke, og skremmer syklister vekk fra sentrumsgata. Småbypartiet har hatt universell utforming på programmet i en årrekke. Ting tar altfor lang tid – men endelig:

Universell utforming
I høst skal alle vonde fortauskanter i sentrumsgata utbedres. To kryssinger ble tatt på overtid i fjor, men så stoppet arbeidet. Helt uventet for politikerne varslet administrasjonen i april at det mangler 700 000 på å bli ferdig. Småbypartiet i samarbeid med blant andre Oddvar Kjøren (Ap) fikk hastevedtatt en tilleggsbevilgning på 700 000.

ENDELIG! Krysset Orkdalsveien/Graastens gate har vært en plage for syklister og folk med hjelpemidler. Nå er det nesten flatt.


Ny hastebevilgning
Etter anbudskonkurranse manglet det ytterligere 600 000 (!) Også disse midlene er nå bevilget. Det skjedde 27. august. Flere kryssinger er allerede utbedret og resten står for tur. En lokal entreprenør er i arbeid. Fra i høst skal det være slutt på at rullestoler setter seg fast utenfor ST-bygget og at eldre med rullator må streve for å komme seg opp og ned på fortau.

En befaring for to år siden med Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne påviste19 problempunkter fra barneskolen opp til Rømmetunet.

Fortau i sentrum
Tverradkomsten ved Rømme Amfi og Orkdalsveien forbi Bårdshaug Herregård mangler fortau. Mens biltrafikken vokser og flere flytter inn i sentrum har Småbypartiet foreslått å prioritere to fortau i år etter år. Siste forsøk var å framskynde bygging før Bårdshaug bru ble stengt i fjor. Det lyktes ikke, men i juni 2023 ble det vedtatt at kommunedirektøren skal prosjektere fortauene med sikte på byggestart tidligst mulig i 2024.

FORTAU KOMMER 1: Dette er den mest trafikkerte kommunale vegen i Orkland. Mange må krysse to ganger for å komme seg til Amfi. Nå er biten som mangler fortau finansiert.


Miljøpakken betaler
Prosjektering ble ferdig i sommer. I tillegg er finansieringa nå i orden. Orkland kommune ble med i Miljøpakken i fjor. Kommunen har dermed ca. 20 mill. kr. i snitt per år som kan brukes på trafikksikkerhet for fotgjengere og syklister og andre tiltak som vil redusere bilbruken. Alle tiltak må godkjennes av partene i Miljøpakken.

Småbypartiet foreslo i fjor å legge inn fortauene i Miljøpakkens budsjett. Sist fredag godkjente de andre partene i samarbeidet å sette av 5 mill. kr. til fortauene på Orkanger. Det betyr samtidig at 5 millioner i kommunens eget budsjett for trafikksikkerhet kan brukes til andre prosjekter for myke trafikanter.

Orkland kommune har nå lagt fortausprosjektene ut på anbud.

FORTAU KOMMER 2: Tverradkomsten har massiv trafikk. Etter mange års kamp kom det et gangfelt i krysset med Mostargata. Nå er det sikret penger til å bygge fortau mellom Mostargata og Geilan.