I vår foreslo Småbypartiet at Orkland kommune ber Miljøpakken betale for nye fortau og gangveger i Orkland. Mandag kom pengene. Det blir fortau i Grensen på Orkanger (bildet over) og i Reksteret på Fannrem. Jernbaneparken gangveg langs toglinja på Orkanger kommer også i tillegg til gatelys og snarveger.
Alt dette er nå inne i Miljøpakkens budsjett for 2025. I 2024 lyktes vi med å få godkjent fortau i Tverradkomsten og i Orkdalsveien ved Bårdshaug finansiert av Miljøpakken. Disse fortauene bygges nå.
En lønnsom pakke
Orkland kom med i Miljøpakken i 2023. Pakken er et samarbeid mellom staten, fylkeskommunen og seks kommuner. Mesteparten av pengene kommer fra staten (ca 50 %) og bomstasjoner i Trondheim (40 %). Miljøpakken skal finansiere tiltak som hindrer vekst i personbiltrafikken.
Orkland kommune betaler ca. 15 millioner til Miljøpakken i perioden 2024-2029. Til gjengjeld kan det brukes ca. 170 millioner innenfor kommunens grenser – forutsatt at tiltakene bidrar til å stoppe trafikkveksten. Det er altså mulig å få mer enn ti ganger så mye tilbake. I tillegg er prisen på bussen kuttet til det halve. Les om Miljøpakken.
Dette fikk vi gjennom for 2025:
Grensen på Orkanger
Fortau forbi Rianmyra barnehage. Grensen har fått mye trafikk etter at Coop Extra åpnet og blindvegen ble åpnet for gjennomkjøring mot Trondheimsveien. Dette er en skoleveg. I prosjektet inngår også en ny snarveg fra Dordigata. Kostnadsanslag 3,3 mill.
Reksteret på Fannrem
Fortau her lå inne i kommunens trafikksikkerhetsplan i likhet med Grensen, uten at det var finansiert. Skoleveg. Her bør det bygges fortau også i Mølnvegen, som ligger mellom Reksteret og fortau i Orkdalsveien. Kostnadsoverslag for Reksteret er 4,2 mill.
Jernbaneparken på Orkanger
Gangveg langs toglinja mellom Franslykkja og Strandheim, forbi skolene. Planen et å fylle på masse til å gå på mellom skinnene og å sette opp lys. Det vil gi en rask, trygg og trafikksikker trasé særlig for skolebarn. Kommunen utredet og kostnadsberegnet prosjektet som en jernbanepark for noen år siden, men bevilget ikke penger. Nå har Miljøpakken satt av 3 mill. kr. for 2025 etter initiativ fra Småbypartiet.
Gatelys på skoleveger
Det er satt av 2 mill. kr. samlet for 2025 og 2026 til gatelys. Kommunale skoleveger uten fortau skal prioriteres. På Orkanger har det kommet forslag på blant annet Rosenvikveien og Wilmanns vei. Disse gatene har fått økt trafikk etter reguleringer. De ligger svært tett på skolene, men mangler både lys og fortau.
Snarveger nær skolene
Det er også satt av 2 mill. kr. for 2025 og 2026 samlet for å ruste opp snarveger nær skolene. Etter forslag fra Småbypartiet kartla daværende Orkdal kommune uoffisielle snarveger og tråkk som skolebarn bruker. Mange ligger i Bakkan på Orkanger. Nå finnes det penger til bedre dekke og lys. Kommunen må prioritere der det er antatt at flest går eller vil gå som et alternativ til å bli kjørt. Miljøpakken har finansiert over 100 snarveger i Trondheim og andre kommuner. Nå er også vi med.
Se alle Miljøpakkens snarveger.
Blåsmo og skysstasjonen
Trøndelag fylkeskommune ønsker å bruke mesteparten av Orkland kommunes pott i Miljøpakken på tiltak langs fylkesvegene. Det er satt av 22 mil. kr. til gang- og sykkelveg på Blåsmo og 17 mill. kr. til oppgradering av skysstasjonen på Bårdshaug uten at prosjektene foreløpig har kommet i gang.
Missing link ved Damphuset
I tillegg har fylket satt av en pott på hele 100 mill. kr. for å utrede og bygge ut et bedre sykkelvegnett i triangelet Thamshavn-Bårdshaug-Råbygda. Småbypartiet fikk kommunestyret med på å be om at strekningen på 170 meter som mangler gang- og sykkelveg i Gammelosveien ved Damphuset blir tatt ut av den omfattende planen og prioritert med utbygging i 2026.
Grønøra er et problem
Dette er en «missing link» i et nett som ellers fungerer bra mange steder. De største utfordringene finnes på Grønøra industriområde, som er bilbasert og krevende for myke trafikanter. Der ligger nærmere 2000 arbeidsplasser. En viktig skoleveg skjærer tvers gjennom et uoversiktlig trafikksystem med mye tungtransport. På Grønøra er det mye å hente både ved å redusere personbiltrafikken til og fra arbeidsplasser, og ved å gi syklende og gående større trygghet.