Etter påtrykk fra Småbypartiet sørger Trøndelag fylkeskommune for at det blir bedre for skolebarn og andre myke trafikanter på Grønøra industriområde. Nå setter fylket ned kummer der oppsamling av vann gjorde det umulig å krysse Havneveien ved Norsk Kylling.
Vanngrav forsvinner
Ny bru for gående og syklende over Skjenaldelva skapte en rask og god trasé mellom Råbygda og Orkanger. Ved mye nedbør har det dannet seg ei vanngrav som har vært umulig å forsere der den nye traséen kobles inn på den gamle ved Norsk Kylling. Fylkeskommunen eier veien. Anleggsarbeidet ved rundkjøringa de siste dagene skyldes montering av kummer som vil ta unna vatnet.
Mulig å krysse trygt
Tidligere i høst laget fylkeskommunen en såkalt tilrettelagt kryssing nær ReMidt, også det etter lengre tids påtrykk. Både ReMidt og Småbypartiet har presset på for en løsning her. Bare litt asfalt mangler før den nye kryssinga er ferdig. Oddvar Kjøren (Ap) har vært en viktig medspiller for Småbypartiet og Knut Even Wormdal (leder i hovedutvalg teknikk) i trafikksikkerhetsspørsmål som disse.
Nær ReMidt har folk måttet forsere ei grøft og en høy fortauskant for å krysse Havneveien. Vinters tid har det vært umulig. Nå kan ansatte ved de store bedriftene på Grønøra Øst lettere sykle til jobb, og folk som allerede går og sykler til gjenbrukstorget ved ReMidt får det enklere.
«Hengbrua» blir bedre
Samtidig jobber Småbypartiet for at Gjølmebrua – også kalt hengbrua – skal få samme standard og drift som resten av Orklaparken. I forbindelse med budsjettet for 2025 foreslås det å sette av 1 mill. kr. for å framskynde utbedring av brua. Arbeidet skulle etter planen starte i 2026.
Ifølge en rapport fra 2022 er brua i så dårlig stand at det truer både bæreevne og trafikksikkerhet. Håpet er i første omgang å få gjort noe med dekket slik at det blir trygt å sykle over brua. Småbypartiet jobber også for at den skal brøytes i likhet med resten av Orklaparken.
I dag blir brua ikke brøytet fordi den er for smal for kommunens maskiner. Ett innspill nå går ut på at Orkland kommune prøver å inngå en avtale om vinterdrift mot et honorar med Moan Vel eller andre frivillige eller private.
90 år siden åpning
Gjølmebrua er et viktig bindeledd i turveisystemet. Den får enda større nytteverdi etter hvert som Laksøra skal bygges ut som handelspark. I 2025 er det 90 år siden brua erstattet båtskyssen over Orkla. Den er et landemerke og et viktig kulturminne. I sin tid ble det bygd en speisallaget buss som var smal nok til å kjøre over Gjølmebrua.